دستگاه بسته بندی چای

تاریخ آخرین بروزرسانی:10 فروردین 1403

یکی از مهمترین محصولات کشاورزی کشت شده در کشور ما محصول چای می باشد. حجم گسترده ای از مناطق شمالی کشور و حاشیه دریای خزر به کشت این محصول اختصاص دارد.
چای بعنوان یک ماده غذایی مهم در سبد خانوار ایرانی به شمار می آید و مقدار زیادی از این محصول به خارج از کشور صادر می گردد. در همین رابطه ماشین آلات فرآوری و بسته بندی حائز اهمیت می باشند.

خط فرآوری و بسته بندی چای دارای ماشین آلات مختلفی است که در ادامه به مراحل فرآوری و بسته بندی چای بصورت اجمالی اشاره خواهیم کرد.

خط تولید و بسته بندی چای :

برای خشک کردن و فرآوری چای و بسته بندی آن مراحل زیر طی می شود :

ابتدا برگ سبز چای توسط دستگاه خشک کن چای خشک می شود و سپس  برای سایزبندی و درجه بندی چای از دستگاه الک یا سرند چای استفاده می شود .بعد از این مرحله برای اضافه کردن اسانس یا طعم مختلف به چای ازدستگاه میکسر بلندر استفاده می شود . برای بسته بندی در انواع گوناگون دستگاه های مختلفی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم :

  1. دستگاه بسته بندی توزین دار
  2. دستگاه بسته بندی به صورت تی بگ (نپتون)
  3. دستگاه بسته بندی در قوطی
  4. دستگاه بسته بندی در کارتن و کیسه
  5. دستگاه سلفون کش کارتن چای

دستگاه بسته بندی توزین دار

برای بسته بندی چای در اوزان 20 تا 1000 گرم داخل سلفونهای متالایز به صورت بالشتی از دستگاههای بسته بندی توزین دار ( دستگاه بسته بندی دو توزین- دستگاه بسته بندی چهار توزین –دستگاه بسته بندی ده توزین ) استفاده می شود . این دستگاه ها تمام اتوماتیک و مجهز به سیستم PLC و نمایشگر لمسی می باشند . و قابلیت تاریخ زنی و پاکتی کردن بسته ها را هم دارند .

دستگاه بسته بندی تی بگ

 در این دستگاه معمولا خاک چای و چای خرد شده را درون مخزن دستگاه ریخته و با استفاده از نخ و لفاف مخصوص چای به صورت تی بگ بسته بندی می شود.

دستگاه بسته بندی در قوطی

برای بسته بندی چای داخل قوطی (آهنی-پلاستیکی و…) از دستگاه بسته بندی قوطی پرکن دو توزین و دستگاه بسته بندی قوطی پرکن چهار توزین استفاده می شود . این دستگاه تمام اتوماتیک دارای نوار انتقال دهنده و سیستم PLCو نمایشگر لمسی می باشد .

دستگاه بسته بندی در کارتن و کیسه

 برای بسته بندی چای در اوزان 2-5-10-15 کیلو گرمی داخل کیسه یا کارتن از دستگاه کارتن پرکن یا کیسه پرکن استفاده می شود .دارای نمایشگر لمسی و سیستم PLC  می باشد.

دستگاه سلفون کش کارتن چای

 برای سلفون کشیدن به دور جعبه های تی بگ و پاکت های نیم کیلویی از دستگاه سلفون کش چهار گوش استفاده می شود.

مراحل فرآوری چای

بعد از چیدن برگ چای اول نوبت به خشک کردن آن می رسد که توسط دستگاه خشک کن چای برگ سبز چای خشک شده و آماده فرآوری می باشد.
بعد از آن توسط دستگاه های الک چای در چند مرحله محصول سایزبندی و درجه بندی می گردد. برای به دست آوردن محصولی یکنواخت برخی اوقات چای را توسط دستگاه آسیاب خرد می کنند تا یک دست و خالص گردد.
برای تولید چای با طعم های و اسانس های مختلف از دستگاه میکسر بلندر با سیستم اسانس پاش استفاده می شود و توسط دستگاه بسته بندی چای می توان انواع طعم های مختلف را به چای اضافه کرد.
و بعد از مرحله فرآوری نوبت به مرحله بسته بندی می رسد.

مراحل بسته بندی چای

در این مرحله توسط دستگاه بالابر Z چای به داخل مخزن بسته بندی انتقال می یابد در آنجا توسط دستگاه های بسته بندی اتوماتیک توزین دار (دستگاه بسته بندی دو توزین، دستگاه بسته بندی چهار توزین و دستگاه بسته بندی ده توزین) کار بسته بندی در اوزان 50 تا 1000 گرمی انجام می شود.
بعد از آن بسته های تولید شده را داخل کارتن های مخصوص قرارداده و سپس توسط دستگاه سلفون کش چهار گوش دور آنها را لفاف زنی می کنند.
البته بسته بندی مدل های دیگری از جمله بسته بندی داخل قوطی توسط دستگاه قوطی پرکن بسته بندی داخل کارتن توسط دستگاه کارتن پرکن یا دستگاه کیسه پرکن و همچنین دستگاه شیرینگ برای شیرینگ کردن انواع کارتن و قوطی را نیز دارا می باشد.
همچنین برای بسته بندی چای به صورت تی بگ از دستگاه بسته بندی تی بگ استفاده می شود.

بسته بندی غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نیاز به راهنمایی دارید؟
×
تماس تلفنی Whatsapp chat
چت واتساپ Whatsapp chat