نکات مهم درمورد بسته بندی آجیل

تاریخ آخرین بروزرسانی:31 فروردین 1403

آمار صنعت آجیل

میزان تولید آجیل در کشور ایران رقم زیادی را به خود اختصاص می دهد ولی بیشتر این محصول چه برای صادرات، چه برای فروش در بازارهای داخلی به شکل فله عرضه می شود و فقط تعداد محدودی از برندها بسته بندی این گروه از مواد غذایی را انجام می دهند. باید توجه داشت بسته بندی مناسب هم در حفظ خواص محصول نقش به سزایی دارد و می تواند مشتریان را به سمت خود جذب کنند ضمن اینکه نقل و انتقال محصول بسته بندی شده ساده تر است. بنابراین اگر بتوان این گروه از مواد غذایی را در بسته بندی های مشتری پسند ارائه کرد، به شرط آنکه قیمت تمام شده در مقایسه با نوع فله ای خیلی بیشتر نباشد می توان از این طریق سود مناسبی به دست آورد.

بسته بندی خشکبار از جمله مشاغلی است که به صورت خانگی می تواند انجام شود در این صورت هزینه تامین مکان از مجموع هزینه ها کم می شود. برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای بسته بندی خشکبار به سرمایه ای در حدود 38 میلیون تومان (سرمایه ثابت) و سرمایه در گردشی در حدود 36 میلیون تومان به صورت ماهانه نیاز است و جز مشاغل زود بازده به حساب می آید که معمولا در سال اول هزینه های ثابت و جاری از منبع در آمد پوشش داده می شود.

.

نکات قابل توجه در بسته بندی آجیل:

  • یک بسته بندی خوب باید به گونه ای باشد که حتی مخاطب قصد خرید ندارد به دلیل زیبایی که در بسته بندی دیده می شود، تشویق شود که خرید نماید. به بیان دیگر خریدار احتمالی را به خریدار واقعی یا بالقوه تبدیل کند .
  • طراحی بسته بندی باید اطلاعات لازم و ضروری را به خریدار بدهد.
  • علاوه بر طراحی بسته بندی باید به جنس آن نیز توجه شود تا آجیل و خشکبار را از فاسد شدن محافظت کند و هیچ گونه تغییر رنگ ، بو و مزه در آن ایجاد نشود.
  • بسته بندی باید با هدف جلب مشتری طراحی شود.
  • معمولا بسته بندی هوشمندانه بسته بندی است که از فرهنگی که عموم جامعه به آن علاقه دارند استفاده کند.
  • یکی از اصول طراحی بسته بندی این است که مصرف کننده بتواند به راحتی به خشکبار  و آجیل دسترسی داشته باشد.

نکات هنری 

  • طراحان حرفه ای می داند که جنس بسته بندی نباید آنقدر بی کیفیت باشد که به کالا آسیب برساند و نه آنقدر گران باشد که هزینه تمام شده برای تولید کننده سنگین شود.
  • طرح بسته بندی باید به گونه ای باشد که حمل را راحت کند و به آجیل آسیبی نرساند.
  • از جمله نکات مهم در طراحی بسته بندی آجیل این است که طرحی که بر روی بسته بندی است باید با محتویات آن مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر رنگ، خطوط، اشکال و طرحی که استفاده می شود باید نشانه خواص محصول باشد.
  • بسته بندی که طراحی می شود باید قابل بازیافت باشد و به محیط زیست آسیبی وارد نکند.
  • طرحی که بر روی بسته بندی زده می شود باید به گونه ای باشد که برای هدیه دادن نیز مناسب باشد.
  • بسته بندی باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در شهر مبدا یا مقصد باشد.

دیگر بسته بندی ها

آجیل و خشکبار در بسته بندی های کوچک نیز تولید می شوند که برای مصرف روزانه خریداری می شوند. با توجه به قیمت بالای آجیل این نوع بسته بندی ها بسیار پر طرفدار هستند. برای این نوع بسته بندی باید استند زیبا و جذاب طراحی شود تا افراد را به خرید ترغیب کند. برای داشتن چاپ برند روی بسته بندی کمک زیادی در تبلیغ محصول می کند و به جهت نگهداری محصول در شرایط سرد خانه ای بسته ای باید انتخاب شود که ضد آب و رطوبت باشد. همچنین می شود با به کار بردن بسته بندی خلاقانه آجیل در بازار داخلی و خارجی رقابت کرده و موفقیت زیادی به دست آورد.

ظاهر بسته بندی

علاوه بر کیفیت پک آجیل باید از نظر ظاهری جذاب را جهت صادرات و پذیرایی برخوردار باشد. از آن جا که بسیاری از این پک ها برای هدیه دادن استفاده می شوند باشد ظاهری شکیل و در بعضی موارد لاکچری داشته باشند تا مورد توجه قرار بگیرند. همانطور که گفته شد رنگ در طراحی بسته بندی خشکبار بر میزان فروش آن تاثیر می گذارد. رنگ هایی که در طراحی بسته بندی خشکبار استفاده می شود باید با محصول مطابقت داشته باشد. بیشتر طرح هایی که بر روی بسته بندی این محصولات استفاده می شود از رنگ هایی است که از طبیعت الهام گرفته شده که شاخص ترین آنها رنگ قرمز و سبز است اما یک طراح باید علاوه بر رعایت این نکته که از رنگ های طبیعت استفاده کند. باید سعی کند که طرح و رنگ انتخابی تکراری نباشد تا بتواند توجه مشتریان را جلب کند.

بسته بندی خرما و خشکبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نیاز به راهنمایی دارید؟
×
تماس تلفنی Whatsapp chat
چت واتساپ Whatsapp chat