بسته بندی پلاستیکی

تاریخ آخرین بروزرسانی:7 اردیبهشت 1403

تمامی تولید کنندگان جهت عرضه محصولات خود به بازار به انواع و اقسام  گوناگونی از بسته بندی نیازمندند. بسته بندی به معنای در بر گرفتن اقلام و کالاها از طریق ایجاد پوشش برای آنهاست.بسته بندی پلاستیکی، نایلکس ها و کیسه های نایلونی، قوطی های فلزی و شیشه ای، جعبه های مقوایی و چوبی و… همگی از انواع مختلف بسته بندی محسوب می شوند. انتخاب بسته بندی مناسب طبق معیارهای متفاوتی انجام می گیرد. این معیارها می توانند بر اساس نوع محصول، شرایط نگهداری، حساسیت به گرما، سرما، رطوبت، میزان هزینه، میزان اهمیت لوکس و شکیل جلوه دادن کالا و… متغیر باشند. در این بین، پلاستیک یکی از پرطرفدارترین متریال های بسته بندی می باشد که تقریبا تمامی معیارهای ذکرشده را پوشش داده و با هر سلیقه ای سازگار است.

از جمله ویژگی های بسته بندی ها که آن ها را به پوششی ایده آل تبدیل کرده، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در بر گرفتن كالا برای سهولت حمل و نقل و استفاده از محصول

محافظت از كالا در برابر شرایط محیط خارجی از جمله فشار، رطوبت، ضربه، حرارت، نور و…

دارا بودن خاصیت چاپ و رنگ پذیری جهت چاپ لوگو، تصاویر، نوشته، و اطلاعات محصول

سهولت در استفاده: این بسته بندی ها به گونه ای هستند كه مصرف كننده می تواند به راحتی از محصول استفاده كند؛ فرم باز كردن، ایمنی مصرف، استفاده دوباره از بسته، سهولت حمل و…

جذب در بازار: بسته نقش فروشنده محتوای خود را ایفا می كند. بدین منظور بسته باید بتواند ماهیت محتوای خود و روش استفاده از آن را تشریح كند، همچنین باید دقیقا نشانگر كیفیت كالا و گسترش دهنده شهرت تولید كننده (توزیع كننده) باشد که بسته بندی های پلاستیکی چنین صفاتی را دارا می باشند.

انواع بسته بندی پلاستیکی

در حقیقت بسته بندی پلاستیکی واژه ای عام بوده و انواع بسیار گوناگون و متفاوتی را شامل می شود. انواع مختلف این بسته بندی با صنایع متنوعی از جمله صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، کشاورزی، قطعه سازی و لوازم یدکی، الکترونیک، لوازم خانگی، لوازم تحریر و… در ارتباط است. از معروف ترین پلاستیک ها و نایلون ها می توان استرچ پالت، سلفون، OPP ،CPP، ترس، نایلون شیرینگ، و نایلون حبابدار را نام برد. برخی از آن ها از جنس پلی اتیلن (PE) بوده و برخی بر پایه پروپیلن (PP) تولید می شوند. از جمله پلاستیک هایی که از مواد اولیه پلی اتیلنی تهیه می شوند می توان شیرینگ های رنگی و کاور نایلون حبابدار را نام برد. پلاستیک های پروپیلنی نیز سلفون های غذایی، متالایز، لب چسب، و پاکت های بسته بندی نان، حبوبات، خشکبار و… را شامل می شوند.

لیبل، خود به تنهایی امتیازی است بسیار بزرگ برای صنعت لیبل بسته بندی و هولوگرام، البته این ممتاز بودن به هیچ وجه بی دلیل نیست.
صنعت لیبل بسته بندی با توجه به نوع مشتریان خود، همواره در تلاش بوده تا از مواد اولیه سخت و سفت و انعطاف پذیری همچون بطری های شیشه ای، قوطی ها و بشکه های فلزی و جعبه های چوبی، رو به مواد انعطاف پذیری همچون پلاستیک بیاورد. روی آوری صنعت به لیبل بسته بندی پلاستیکی و بسته بندی های انعطاف پذیر همه ساله حدود ۶% رشد دارد و البته رشد مصرف آن در بسته بندی حداقل ۵۰% بیشتر از دیگر انواع مواد اولیه برای این صنعت است.

لیبل بسته بندی کاغذی و کارتنی

البته در چند سال اخیر، لیبل بسته بندی های کاغذی و کارتنی نیز رشد خوبی داشته اند ولی فعلا پلاستیک حرف اول را می زند. گفتنی است که رشد کاغذ و کارتن تقریبا منحصر به بسته بندی های متوسط از نظر اندازه می شود. با تمامی اقدامات انجام شده برای کاهش میزان مصرف پلاستیک در تولید محصولات مختلف، لیبل بسته بندی پلاستیکی هنوز هم در حال رشد تولید و حتی ازدیاد فاصله خود با دیگر انواع مواد اولیه برای بسته بندی است.

تفاوت لیبل کاغذی

در سال ۱۹۵۷ برای اولین بار از کیسه های پلاستیکی برای ساندویچ استفاده شد. تا سال ۱۹۷۴، رشد مصرف پلاستیک افزایش بیشتری یافت و دراین سال بود که فروشگاه های زنجیره ای بزرگ همچون c penny, ward, sears روی به استفاده از کیسه های پلاستیکی به جای کیسه های کاغذی آوردند.
استفاده از پلاستیک جنبه های بهداشتی نیز دارد. در سال ۱۹۶۹ مرکز مطالعات بهداشتی نیویورک طی تحقیقی اعلام داشت که کیسه های زباله پلاستیکی بسیار تمیزتر، بهداشتی تر و کم سر و صدا تر از سطل های زباله فلزی هستند. این خود دلیلی شد تا در دهه ۱۹۸۰، صنعت تولید کیسه های زباله با استفاده از فیلم های LDPE وLLDPE تبدیل به بزرگ ترین بخش تولیدی صنعت پلاستیک شود. تا جایی که تنها از این محصول حدود ۵۰۰ هزار متر تن محصول به صورت سالانه تولید می گردد.

مضرات این بسته بندی

طبق نتایج به دست آمده از تحقیق و بررسی روی تعداد زیادی از خانم ها، بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی باعث نازایی در زنان می شود. بر اساس این گزارش، مصرف برخی غذاها دراین بسته بندی روی سلامت زنان تاثیر اساسی دارد و نازایی، یائسگی زودرس و آسیب های احتمالی به بدن را در پی دارد.

بسته بندی پلاستیکی برای محیط زیست هم آسیب های زیادی دارد و تعداد زیادی از پرندگان به دلیل گیر افتادن داخل کیسه های پلاستیکی، دیگر نمی توانند پرواز کنند یا به دلیل پایه نفتی بودن، بعد از وارد شدن به آب و خاک مواد شیمیایی به آن وارد می کنند.

مبارزه با ضررات

اخیرا اتحادیه اروپا تصمیم گرفت 4 نوع محصول پلاستیکی یک بار مصرف را ممنوع کند. این کار هم میزان ورود پلاستیک به محیط زیست را کاهش می دهد و هم باعث کاهش اثرات مخرب آن بر سطح زندگی انسان ها می شود. مواردی که در بسته بندی پلاستیکی با ممنوعیت مواجه شدند، نی، کارد و چنگال، ظروف یک بار مصرف و گوش پاک کن هستند. امید است که با این کار، شاهد کاهش زباله های پلاستیکی باشیم. این تصمیم زمانی گرفته شد که کشورهای اروپایی سالانه 26 میلیون تن مواد پلاستیکی را دور می ریختند.

فرانسه هم تصمیم گرفت تا با افزایش قیمت پلاستیک های غیر بازیافتی، مصرف این محصولات را در کشورش کاهش دهد.

جعبه کارتن صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نیاز به راهنمایی دارید؟
×
تماس تلفنی Whatsapp chat
چت واتساپ Whatsapp chat