بسته بندی کاغذی

تاریخ آخرین بروزرسانی:1 اردیبهشت 1403

بسته بندی های کاغذی

بسته های مقوایی و کاغذی را می توان بر اساس شاخص های زیادی از جمله موارد کاربرد، ضخامت، نوع ماده اولیه، شکل لایه ها، ابعاد، مواد افزودنی، مصرفی، نوع اتصالات و نحوه ساخت طبقه بندی نمود. ولی به طور کلی بسته های کاغذی و مقوایی را به سه دسته می توان تقسیم کرد:

بسته های مقوایی بدون فلوت (یا لایه کنگره ای)

غالبا این بسته ها از یک لایه کاغذ فشرده و ضخیم موسوم به مقوا به دست می آیند که برای دادن یک سری قابلیت ها، آنها را چند لایه یا به وسیله یک کاغذ مقاوم، مواد شیمیایی و پلاستیکی می پوشانند. این مقواها را ممکن است به صورت ریخته ای یا لایه لایه تهیه شوند.

بسته های مقوایی بدون فلوت با توجه به شکل ظاهری به انواع کلی زیر تقسیم می شوند:

تیوپ ها با مغزی ها: لوله های مقوایی هستند که با لایه های مختلف، از جنس های مختلف و با ضخامت و طول های گوناگون قابل تهیه می باشند. تیوب ها خود به سه نوع تقسیم می شوند. نوع مارپیچی این تیوب ها اقتصادی تر ولی در مقایسه با نوع دوم و سوم مقاومت کمتری دارد. نوع دوم و سوم به شکل های بیضی، مستطیل و غیره قابل تولید می باشند.

طبقه بندی و انواع بسته های کاغذی و مقوایی

بسته های مقوایی و کاغذی را نیز می توان بر اساس شاخص های زیادی از جمله موارد کاربرد، نوع مواد اولیه، شکل لایه ها، ابعاد، مواد افزودنی، مصرفی، نوع اتصالات و نحوه ساخت طبقه بندی نمود؛ ولی به طور کلی بسته های کاغذی و مقوایی را به سه دسته می توان تقسیم کرد:

 

بسته های مقوایی بدون فلوت (یا لایه کنگره ای)

غالبا این بسته ها از یک لایه کاغذ فشرده و ضخیم موسوم به مقوا به دست می آیند که برای دادن یک سری قابلیت ها، آنها را چند لایه یا به وسیله یک کاغذ مقاوم، مواد شیمیایی و پلاستیکی می پوشانند. این مقواها ممکن است به صورت ریخته ای یا لایه لایه تهیه شوند. بسته های مقوایی بدون فلوت با توجه به شکل ظاهری به انواع کلی زیر تقسیم می شوند:

تیوب ها یا مغزی ها

 لوله های مقوایی هستند که با لایه های مختلف، از جنس های مختلف و با ضخامت و طول های گوناگون قابل تهیه می باشند. تیوب ها خود به سه نوع تقسیم می شوند. نوع مارپیچی این تیوب ها اقتصادی تر ولی در مقایسه با نوع دوم و سوم مقاومت کمتری دارد. نوع دوم و سوم به شکل های بیضی، مستطیل و غیره قابل تولید می باشند.

قوطی و چلیک

 در واقع همان تیوب ها هستند که دارای درب یا ته می باشند. قوطی ها و چلیک ها انواع بسیار متنوعی از نظر ابعاد و شکل دارند.

جعبه ها

 به دلیل تشابه اشکال جعبه های بدون فلوت و فلوت دار به قسمت جعبه های فلوت دار در مقاله دیگری صحبت می شود. لازم به ذکر است جعبه های بدون فلوت تقریبا به همان شکل جعبه های فلوت دار هستند. این جعبه ها در ابعاد (سایز) کوچک تر (نسبت به جعبه های فلوت دار) تهیه می شوند.

سینی ها

به صورت ریخته ای و با استفاده از قالب تهیه می شوند. از جمله این بسته ها با شانه های تخم مرغ و سینی های مخصوص صادرات میوه می توان اشاره کرد.

ظروف و بسته های فلوت دار در بسته بندی کاغذی

ظروف و بسته های فلوت دار توسط کاغذها یا مقواهای فلوت و لاینر که غالبا به طور یک در میان به هم چسبیده اند، تهیه می شوند. بسته های ساخته شده از این نوع مقوا (مقوای کنگره دار) را اصطلاحاً کارتن می گویند. لایه بیرونی و درونی این بسته ها می تواند به وسیله پوشش های ضد آب، فیلم های پلاستیکی، فویل های فلزی و واکس ها اندود یا پوشیده شود؛ لذا انواع متنوعی از بسته های مقواییفلوت دار بر حسب جنس، اتصال (دایکات و غیره)، تعداد قطعات تسکیل دهنده، ابعاد، قابلیت مستوی شدن، شکل ظاهری و تعداد لایه های تشکیل دهنده می توان طبقه بندی کرد.

تقسیم بندی بسته های فلوت دار بر حسب اتصال:

بسته های دایکاتی (بدون اتصال یا قفل شونده) که معمولا در آن ها از چسب، منگنه و سایر اتصالات استفاده نمی شود. بسته های یا اتصال که خود بر حسب نوع اتصال و تعداد آن به انواع بسیار متنوعی تقسیم می شوند.

استفاده از کاغذ کرافت در بسته بندی کاغذی

کاغذ کرافت ها بر اساس نوع گرماژی که دارند به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. در ادامه مطلب به بررسی هر کدام از کاغذ های کرافت و نوع کاربردی که دارند، اشاره خواهیم کرد.

کاغذ کرافت 40 گرمی در بسته بندی کاغذی

سبک بودن این دسته از کاغذ کرافت یک مزیت محسوب می شود و برای بسته بندی میوه، الگوی خیاطی، کاغذ های بیمارستانی و کاغذ های مورد نیاز برای دستگاه های اتوکلاو مناسب هستند. این کاغذ ها در برابر رطوبت و نفوذ پذیری هوا مقاومت می کنند و زمانی که شما برای میوه ها از این کاغذ استفاده می کنید، باعث تازگی و ماندگاری بالاتر محصولات می شوند.

کاغذ کرافت های 70 تا 140 گرمی

کاغذ کرافت با این گرماژ ها برای ساخت انواع پاکت، ساک دستی، بسته بندی پوشاک، بسته بندی مواد غذایی، لمینیت و… مناسب هستند. استفاده از این کاغذ های چند ویژگی دارد که در سایر کاغذ ها کمتر قابل مشاهده است. کاغذ کرافت مقاومت مکانیکی بالایی دارد، قدرت جذب بالایی دارد و زمانی که شما برای انواع بسته بندی ها استفاده می کنید، در برابر پاره شدن مقاومت می کنند.

این کاغذ ها به دلیل ارزان بودن مواد اولیه، برای استفاده در مصارف مختلف به صرفه هستند. در ضمن برای حفظ محیط زیست هم مناسب اند چون قابل تجزیه شدن و قابل بازیافت هستند. کاغذ کرافت برای بسته بندی از کیسه پلاستیکی مناسب ترند و شما برای تولید کاغذ کرافت هزینه کمتری نسبت به کیسه پلاستیکی پرداخت می کنید.

جعبه کارتن صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نیاز به راهنمایی دارید؟
×
تماس تلفنی Whatsapp chat
چت واتساپ Whatsapp chat