بسته بندی لبنیات

تاریخ آخرین بروزرسانی:28 فروردین 1403

شیر و فراورده های آن از جمله مواد غذایی ارزشمند و مغذی هستند. از این روی به بسته بندی لبنیات اهمیت ویژه ای داده می شود. اما نگهداری مواد لبنی کار حساسی بوده و قرار گرفتن آن در شرایط نامناسب منجر به فساد زودرس و در نهایت ایجاد مسمومیت غذایی در افراد می شود. لذا، نگهداری از شیر و لبنیات در تمامی مراحل تولید، توزیع و مصرف باید با دقت زیادی همراه باشد. یکی از نکات مهی که هنگام تولید این محصولات باید در نظر گرفته شود، انتخاب بسته بندی مناسب برای آن هاست. بسته بندی مناسب موجب حفظ سلامت ماده غذایی و افزایش مدت زمان ماندگاری آن می شود. بسته بندی شیر و لبنیات باید دارای این ویژگی ها باشد:

  • چند لایه بوده و دارای لایه های محافظ در لا به لای بسته بندی باشد تا مانع از نفوذ هوا و انتقال میکروب و آلودگی به درون ماده غذایی شود.
  • از مواد اولیه فودگرید ساخته شده باشد که مطابق با اصول استاندارد مواد غذایی بوده و قابل تماس با مواد خوراکی باشد تا انتقال آلودگی های محیطی و انتشار مواد چاپ در محتوای بسته بندی امکان پذیر نباشد.
  • بسته بندی شیر و لبنیات می تواند با استفاده از پاکت های کاغذی چند لایه، بطری های شیشه ای و پلاستیکی، و همچنین کیسه های نایلونی صورت گیرد. نوع آخر یعنی کیسه نایلونی علاوه بر حفظ بهداشت و سلامت لبنیات، باعث کاهش چشمگیر هزینه برای تولیدکننده و مصرف کننده می شود. در ادامه به بررسی بسته بندی نایلونی تعدادی از فراورده های شیری می پردازیم.

خصوصیات پاکت های بسته بندی لبنیات

جلوگیری از فساد محصولات

جلوگیری از نفوذ آلودگی و هوا به داخل بسته بندی

افزایش ماندگاری محصولات

چاپ با کیفیت بر روی بسته بندی ها

درب‌های آلومینیومی پاکت های بسته بندی لبنیات

درب‌های آلومینیومی در سایزها و اشکال مختلف بهترین پیشنهاد برای لبنیاتی هستند که در ظروف پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند.

انواع پاکت های بسته بندی لبنیات

پاکت‌ های سه لایه وکیوم زیپ دار و بدون زیپ مناسب‌ترین گزینه برای بسته‌بندی انواع پنیرهای رنده شده و تکه‌ای می‌باشند که ماندگاری بسیار بالایی به محصول داده و همچنین جلوه خاصی به بسته‌بندی می‌دهند.

پاکت های لمینیت (چندلایه)

لمینیت کردن فرایندی است که طی آن دو یا چند لایه انعطاف پذیر با استفاده از ماده‌ای بعنوان اتصال‌دهنده به یکدیگر وصل می‌شوند.

پاکت لمینت از یک یا چند لایه تشکیل شده که هر کدام عملکرد مشخصی دارند.

تعداد و جنس لایه‌‎ها متناسب با نوع محتویات درون پاکت و نیاز مشتری متفاوت خواهد بود؛ برای مثال جهت نگهداری مواد غذایی که نباید نور ببینند، پاکت با متالایز لمینیت می‌شود.

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر بدلیل مزایای فراوانی که در کنار بالا بودن بهره وری ایجاد می‌کند، بصورت گسترده جایگاه خود را در بازار جهانی بدست آورده و در ایران عزیز نیز اغلب تولیدکنندگان در راستای همراهی با بازار جهانی به سوی استفاده از این نوع بسته‌بندی حرکت می‌کنند.

عملکردهای پاکت های لمینیت برای بسته بندی لبنیات

ویژگی مکانیکی که باعث بهبود مقاومت مواد در برابر پاره شدن بسته بندی در زمان انجام پروسه بسته بندی، پخش و انبارداری آن می شود.

ویژگی محافظتی که علاوه بر حفاظت از محصول در برابر عوامل خارجی مانند هوا، رطوبت و گاز، به حفظ کیفیت، طراوت و عطر محصولات نیز کمک می کند.

و سرانجام ماده ای که برای پلمپ استفاده می شود و بسته بندی انعطاف پذیر را غیر قابل نفوذ می‌کند.

نایلون بسته بندی شیر

شیر نوشیدنی با شرایط نگهداری بسیار حساس است. حساسیت فوق العاده شیر به نور و اکسیژن از عمده دلایل فساد زودرس و اتلاف خواص ارگانیک آن می باشد. مناسب ترین انواع بسته بندی برای شیر بسته بندی های پاکتی، نایلونی، و بطری های شیشه ای و پلاستیکی هستند. شیر استریلیزه معمولا به صورت آسپتیک (بسته بندی بدون نفوذ هوا) در کیسه های نایلونی یا پاکت های کاغذی بسته بندی می شود. در این بین، نایلون مقرون به صرفه ترین نوع بسته بندی برای شیر می باشد. نایلون شیر از جنس سلفون صدفی بوده که معمولا به صورت سه لایه تولید می شود. با این حال تعداد لایه ها باید متناسب با نوع فراورده و نحوه نگهداری آن انتخاب شود تا ماندگاری محصول طی زمان پیش بینی شده لطمه ای نبیند.

نایلون بسته بندی دوغ

دوغ های نایلونی یکی از محبوب ترین انواع نوشیدنی در بین خانواده های ایرانی است. نایلونی که برای بسته بندی دوغ مورد استفاده قرار می گیرد باید به گونه ای باشد که مقاومت لازم را در برابر ضربه داشته باشد تا در هنگام نقل و انتقال دچار پارگی نشود. بسته بندی دوغ با استفاده از نایلون شیرینگ همان چیزی است که می تواند انتظار تولیدکنندگان را از یک بسته بندی مناسب براورده کند. این نایلون در ضخامت های مختلفی تولید می شود. هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد استحکام و مقاومت به ضربه آن بیشتر خواهد بود. بهترین نایلون جهت بسته بندی دوغ، نایلون سه لایه است که بیشترین میزان کشش و مقاومت به فشار و ضربه را دارد.

پاکت سه طرف دوخت پاکتی است که هیچ گاستی ندارد و از سه طرف دوخته شده و یک طرف آن برای پر کردن محصول داخل پاکت باز است.
پاکت‌های سه طرف دوخت به عنوان پاکت‌های وکیومی بسته بندی لبنیات نیز شناخته می‌شوند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم این محصولات نیز مخصوص نگهداری های طولانی مدت می‌باشد. در موارد استفاده این پاکت‌ها می‌توان به بسته بندی مواد غذایی پروتئنی مانند گوشت، مرغ، ماهی، میگو و غذا های پروتئینی فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، ناگت، فلافل، شنیسل، سبزیجات بصورت تازه و منجمد و بسته بندی حبوبات و خشکبار مانند پسته و … یاد کرد.

پاکت های زیپ دار

بالا تر شما را با انواع مختلف پاکت های بسته بندی برای نگهداری مواد غذایی آشنا کردیم. جالب است بدانید که زیپ دار بودن یا نبودن برای تمامی موارد بالا یک مزیت محسوب می‌شود. پس در صورتی که ترجیح می‌دهید از پاکت‌های زیپ دار استفاده کنید تنها کافی است در هنگام سفارش این موضوع را برای مسئول فروش مطرح کنید. ویژگی اصلی پاکت های زیپ دار نسبت به پاکت های بدون زیپ یک بار مصرف نبودن آنهاست.

پاکت های بدون زیپ

نگذارید مطالب بالا شما را به اشتباه بیاندازد. زیپ دار نبودن یک پاکت بسته بندی به معنای کم ارزش بودن آن نیست؛ و همچنین بدان معنا نیست که شما نمیتوانید بعد ها نیز از آن ها استفاده کنید. تنها تفاوت موجود بین این دو گروه زیپ دار بودن و نبودن آنهاست که به هیچ وجه در میزان کاربردی بودنشان دخالتی ندارد.

بسته بندی خرما و خشکبار

جعبه شیرینی – کیک – شکلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نیاز به راهنمایی دارید؟
×
تماس تلفنی Whatsapp chat
چت واتساپ Whatsapp chat